.
RSS

Friday, June 30, 2006

version 7

semangat cermin itu melayang dengan rasa yang puas dan bebas, mencari kelibat salji putih. ya. salji putih yang hampir dilupakan dalam segala hingar-bingar pertelagahan cermin sakti dan ibu tiri. toleh ke kanan. toleh ke kiri. hampir-hampir saja sang cermin tidak nampak jasad halus salji putih dalam kelam bilik itu. dia cuba mendekati tetapi tiga ela jaraknya dari salji putih, si cermin terhenti. bukan bersahaja berhenti, tapi dihentikan oleh sebuah perisai lutsinar. dia bingung. dari mana pula datang perisai ini. adakah Darath masih di sini?

salji putih mengangkat muka perlahan-lahan. seketika setelah sunyi sepi menyelubungi segenap ruang kamar yang kelam itu. dia terlihat semangat cermin sakti tiga ela jarak darinya dengan wajah yang cukup bingung. salji putih tersenyum sendirian. dia bangun dan meluruskan badannya.

“pahlawan-pahlawanku. sudah,” ujar salji putih satu-satu, perlahan-lahan. serentak dengan itu, tujuh biji epal merah di sekelilingnya mencair menjadi air. air-air itu merah warnanya dan makin lama menjadi makin pekat, seperti darah. dalam sekejap masa, epal-epal merah yang basah bersalut darah salji putih itu telah bertukar menjadi cecair sepenuhnya.

salji putih memetik jarinya tiga belas kali mengikut satu irama lama-lama. tujuh lopak air merah di sekelilingnya yang awalnya tenang tiba-tiba berkocak. dan dari tujuh lopak itu, keluar pula tujuh lembaga. mula-mula tangan, satu-persatu. kemudian kepala. dan badan. dan yang terakhir, kaki keduanya. tepat pada petikan jari yang ketiga belas, tujuh epal merah yang kemudiannya menjadi tujuh lopak air merah itu telah bertukar menjadi tujuh lembaga kerdil. setiap satunya berdiri siap tegap di sekeliling salji putih bagaikan sebuah perisai.

2 comments:

  1. mesti hapel tu tak berapa nak sedap, kan? kalau hapel tu sedap... mesti dah jadik elf! ngehe

    ReplyDelete