.
RSS

Monday, July 03, 2006

version 8

terlopong besar mulut cermin sakti menyaksikan kejadian di hadapannya. tidak hairanlah letupan besar kuasa Darath tidak menjejaskan salji putih sedikit pun. rupa-rupanya dia ini mempunyai ilmu…..

“kamu nampak terkejut cermin,” kata-kata salji putih itu memotong fikiran-fikiran cermin. entah bagaimana salji putih sudah pun berada di depannya. jarak yang dari tiga ela tiba-tiba menjadi satu nafas saja itu membuatkan si cermin terundur ke belakang secara automasinya, “kamu takut?” tanya salji putih lagi. cermin sakti melarikan bola matanya dan tunduk. diam tak mahu menjawab.

salji putih mengalihkan perhatian pada tun teja, “maaf ibu. putih tidak pernah khabarkan. putih menuntut ilmu bintang dan langit. ilmu laut dan darat. arwah ibu yang pesan suruh cari. arwah ibu kata, suatu hari putih akan perlukan ilmu-ilmu ini. memang benar kata arwah ibu.” salji putih melepaskan satu keluhan besar dan menyambung lagi,” hari ini pengajian putih tamat. ilmu putih sudah lengkap. itulah buktinya,” salji putih menudingkan jarinya pada ketujuh-tujuh orang kerdil tersebut.

“hari ini, putih sudah boleh berdikari. putih akan tinggalkan teratak ni. ibu mesti suka,” salji putih tersenyum tawar, “tapi sebelum itu, ini untuk ibu dan ayah,” salji putih mengangkat tangan kirinya dan raga yang diguna untuk membeli epal sebelum itu melayang ke arahnya. dia melangkah mendekati tun teja, dan meletakkan raga itu di hadapan ibu tirinya.

tun teja menjeling pada dua biji epal yang masih ada di dalam raga itu dan menjerit, “pergi kamu tukang sihir. aku tak perlukan apa-apa darimu.”

No comments:

Post a Comment