.
RSS

Monday, June 26, 2006

version 5

cermin sakti membuka matanya perlahan-lahan dari lena yang mengisi kosong hatinya. semangatnya tersedar dalam serpihan kaca paling besar yang dipegang oleh ibu tiri. alangkah terkejutnya dia, bila jaganya diiringi dengan rontaan dan jeritan yang amat dahsyat. mula-mula, bingung juga dia. tapi, selepas merasa payau darah di hujung lidahnya dan melihat wajah salji putih yang hanya seinci dari nafasnya sendiri, dia mula sedar akan apa yang berlaku.

sang cermin pun memejam mata mengumpul kuasa. dalam masa yang sama, sempat juga dia memohon petunjuk dari Darath si pemusnah, bintang yang setia memerhati. dan dengan semua kuasa yang ada serta rasa cinta yang tidak bertepi, si cermin sakti itu menolak semula kudrat ibu tiri jauh-jauh dari salji putih.

mulanya, tiada apa yang berlaku. tapi seketika kemudian, tangan kanan ibu tiri kaku untuk sekilas sebelum terundur ke belakang sedikit demi sedikit. mulut ibu tiri jatuh ternganga melihat tangan kanannya sendiri. dengan pantas, dia cuba melawan. menggunakan semua kudrat-kudrat tidak waras yang ada pada dirinya. si cermin bertahan dan membalas sekuat hati sedaya mungkin. tapi kuasa saktinya yang baru pulih tidak dapat melawan kuasa tidak waras sang ibu tiri.

melihat perjuangan cermin sakti yang hampir rebah, Darath si pemusnah yang seawalnya tidak mahu campur tangan, berluluh hati. bintang yang paling hebat di alam semesta itu pun menebar dua sayap putih gergasinya untuk menampung sang cermin. sebaik sahaja sayap gergasi Darath menyentuh halus semangat si cermin, satu cahaya putih yang menyilau muncul dari serpihan kaca di dalam genggam ibu tiri. cahaya itu membentuk sebuah anak panah, membesar dan memanas seperti matahari.

tepat enam puluh enam saat sayap putih si Darath menyentuh cermin sakti, cahaya putih berbentuk anak panah itu meletup. menggegar. mencampak tubuh layu ibu tiri ke satu sudut bilik. si cermin itu tersenyum, puas. dia menggangguk sekilas pada bintang yang mula beransur pergi itu sebelum meluru masuk semula pada serpihan kaca yang masih dalam genggaman tun teja.

No comments:

Post a Comment