.
RSS

Saturday, June 24, 2006

version 4

satu yang tidak diketahui ibu tiri, makhluk-makhluk sakti seperti cermin kuasanya itu, tidak mungkin akan kehilangan nyawa. ini kerana mereka sememangnya tiada pun anugerah besar yang dipanggil nyawa itu. mereka hanyalah satu semangat yang akan merayau-rayau tanpa hala tujuan jika kehilangan tubuh asal. setelah kehilangan tubuh asal, makhluk-makhluk sakti ini bebas untuk melakukan apa saja mengikut kata hati mereka. mereka menjadi semangat-semangat yang merbahaya dan di luar kawalan.

dan kerana itu, biasanya, tuan punya makhluk-makhluk sakti tidak akan membunuh atau memusnahkan mereka. cuma, tun teja, si ibu tiri saja yang begitu bodoh. kebodohan ibu tiri ini begitu dalam sehingga bertempias kepada cermin sakti yang dipeliharanya. cermin sakti itu kerana telah diugut tentang nyawa sejak berumur satu purnama lagi, tidak tahu menahu hal-ehwal ‘nyawa’nya sendiri.

buta hati si cermin sakti itu hanya diubati ketika dia melayang dan terhempas ke lantai. doa yang dibisiknya sebelum jatuh berderai itu mengejutkan enam bintang sakti yang sememangnya menjadi pelindung bagi semua makhluk-makhluk sakti di dunia ini. Nalixa, bintang pertama, melenakan si cermin yang merayau-rayau tanpa arah tujuan setelah terlepas dari tubuh asalnya. bintang kedua, Ellalith, mengubati luka-luka pada semangat si cermin itu. bintang ketiga, Euridil si perahsia, dan bintang keempat, Diemryn si pemberitahu, berhujah sesama sendiri. menentukan yang mana patut diberitahu, yang mana patut dirahsia dari semangat kosong si cermin itu. setelah celik hati si cermin sakti, dating pula bintang kelima, Ethirion yang mencipta, dan ditiupkan perlahan-lahan cermin sakti supaya sedar dari lenanya. dan bintang yang terakhir, Darath, hanya diam memerhati.

No comments:

Post a Comment