.
RSS

Tuesday, June 20, 2006

version 2

pada suatu hari yang haru-biru, angin-kencang dan ribut taufan, si ibu tiri yang sememangnya suka menyusahkan hidup salji putih tanpa sebab musabab tertentu menyuruhnya ke pasar malam, membeli epal merah yang timbangannya sekati dua dirham itu. dalam keadaan cuaca yang tidak tenang itu, wajar saja si salji putih membentak-bentak membantah, tidak mahu. tapi,diikut saja kata ibu tirinya. disambut raga yang dihulur tun teja dan berlalu dia ke dalam goncang angin di luar teratak mereka itu.

sementara itu, darah kaca cermin kuasa yang melihat dari jauh adegan paksarela itu mendidih walau beku melihat gadis kesayangannya diperlakukan sebegitu rupa. sehingga bergegar-gegar tubuh kaca berbingkai emas itu. ibu tiri yang melihat kelainan pada cermin kuasa itu kehairanan, tapi diendahkan saja kerana sudah tiba masanya pada hari itu untuk dia mengulang soalan yang selalu-selalu ditanya pada cermin kuasa itu. dia membuka mulut mengulang manteranya yang biasa itu perlahan-lahan.

si cermin sakti mengetap bibir, membisu. ibu tiri mengangkat sebelah kening dan mengulang manteranya. cermin sakti menjeling tajam wajah tun teja dan dengan lantang dan beraninya dia bersuara, “yang paling jelita di sekitar kota ini adalah salji putih.”

“apa?” jerit ibu tiri menggegarkan rumah kecil milik ayah salji putih itu. terperanjat mendengar ulahan sang cermin, “apa kamu tidak sayang akan nyawamu? begitu berani berujar begitu di depanku?”

si cermin yang seperti hilang akal itu hanya berpaling dan tersenyum sinis, “kiranya, kau tahu aku selama ini hanya berbohong?” tanpa menunggu jawapan, dia menyambung lagi, “ibu tiri, kau itu sangat bodoh kerana terima saja apa yang aku khabarkan selama ini. apa hasil jika dipuji untuk yang tidak benar? salji putih memang…”

belum sempat cermin kuasa menghabiskan kata, dia terasa dirinya melayang dan terhempas ke tanah, berderaian.

“salji putih yang paling jelita ya?” bisik tun teja sambil menunduk mengutip serpihan cermin sakti yang paling besar, “tahulah nasib kamu salji putih,” katanya lagi sambil menggenggam erat serpihan kaca itu.

2 comments:

  1. laila hanna! kamu sangat kreatif~~ sy kagum~~~ ;)

    ReplyDelete
  2. syuhada
    terima kasih
    awak ni suka puji saya lebih-lebih

    ReplyDelete