.
RSS

Friday, July 07, 2006

version 9

salji putih mengendahkan jeritan itu dan berpusing untuk berlalu pergi. tapi langkahnya dihentikan oleh sang cermin sakti, “saya ingin ikut kamu.” salji putih terkejut juga mendengar permintaan si cermin. mengapa tidak mahu pergi saja? semangat cermin itu sudah bebas. namun begitu, diterima juga.

“baiklah. kamu boleh ekori saya tetapi dengan syarat, kamu tidak boleh memberi atau mendatangkan beban pada saya dan kamu juga tidak boleh mempersoalkan apa pun tindakan saya,” cermin mengangguk-angguk mendengar arahan itu. belum sempat dia membuka mulut untuk menjawab, salji putih menyambung lagi, memperkenalkan setiap satu orang-orang kerdil itu, “dan kamu juga perlu seiring dengan pahlawan-pahlawan saya ini. Phialith, Eroth, Rayth, Ishith, Serenith, Aizenth dan Ilhamth.

“kehadiran saya hanyalah seperti segenggam debu. tidak akan kamu rasai,” cermin meningkah cepat-cepat. salji putih mengangkat sebelah keningnya, kehairanan. cermin mendekati wajah salji putih yang calar-balar dirobek-robek ibu tiri. sebaik sahaja cermin sakti menyentuh luka-luka itu, kepulan semangatnya yang samar-samar itu meresap menutupi semua luka-luka di wajah salji putih.

“sudah,” bisik sang cermin. dan suara itu hanya kedengaran di dalam kepala salji putih, oleh dia sahaja. semangat cermin sudah sebati dengan darah putih salji putih. memang tidak terasa kehadirannya. salji putih meraba-raba mukanya yang telah kembali seperti sediakala sambil memuji panjang akal sang cermin. dia memandang ibu tirinya dan melontarkan sebuah senyuman. kali ini senyuman yang benar. yang manis. yang puas. yang seolah-olah memperlekehkan tun teja. dan dengan itu salji putih pun berpusing dan melangkah pergi, meninggalkan teratak kecil. teratak ayahnya itu.

2 comments:

  1. eh..terbalik plak~~ huhuu

    nice story val~~

    ReplyDelete
  2. hurm...
    thanks syud
    tapi ni tak abes pun lagi
    baru nak start-start
    ada yang nak polish lagi
    bak kata caha, "peram!"

    ReplyDelete